Technologiczne mapy drogowe służą jako strategiczny plan rozwoju kluczowych technologii, które napędzają rozwój społeczno-gospodarczy Polski. Odzwierciedlają krajowe i międzynarodowe cele strategiczne oraz trendy rozwojowe, wskazując przyszłą trajektorię rozwoju zidentyfikowanych technologii.
Mapy dla administracji są narzędziem służącym do strategicznego podejmowania decyzji i programowania rozwoju, umożliwiając integrację, koordynację i synchronizację rozwoju inteligentnych specjalizacji czy kluczowych technologii.
Na strategiczny charakter map drogowych wskazuje zakres informacji jaki przedstawiają oraz jaką grupę interesariuszy obejmują. Mapy drogowe m.in.:
Tworzenie map drogowych wynika z zapotrzebowania różnych grup interesariuszy. Głównymi odbiorcami map są m.in:
Ogólna struktura mapy drogowej:
Mapy drogowe są wykorzystywane do wspierania planowania strategicznego i obejmują szerokie spektrum zastosowań. Chociaż mapy drogowe mogą przybierać różne wizualne formy i kształty, to wielowarstwowy model technologicznej mapy drogowej (jej konstrukcja) zawiera dwa wymiary reprezentujące oś poziomą zorientowaną na czas, często obejmuje przeszłość, perspektywę krótko-, średnio- i długoterminową oraz wizję i pionową (architektura) odnoszącą się zwykle do perspektyw lub wymiarów istotnych względem głównego zagadnienia mapy drogowej. Przedstawiana jest często jako poziome warstwy, tworzące matrycę w wymiarze czasowym, oparta o trzy kluczowe warstwy, które reprezentują różne sposoby patrzenia na strategię i innowacje, i które należy uzgodnić, aby uzyskać „kompletny” sposób prezentacji strategii. Każda warstwa przedstawia pewien określony rodzaj wiedzy, który pozwala na analizę skorelowanego z nim zestawu aspektów o kluczowym znaczeniu dla stworzenia kompleksowej mapy drogowej, tj.:
Szczegółowa architektura mapy drogowej, tj. sposób wyznaczania warstw i dzielenia ich na znaczące podkategorie lub podwarstwy, uzależniona jest od konkretnego przeznaczenia mapy drogowej i każdorazowo określana z udziałem głównego interesariusza.